Sist oppdatert 6. juni 2025

Sikker og trygg pasientdata

Journalia overholder kravene til personvern i henhold til GDPR og informasjonssikkerhet i helsesektoren.

Oppsummering

  • Journalia gir like sikkert og trygt personvern som tradisjonelle journalsystemer
  • Alt Journalia skriver ned slettes permanent etter 48 timer
  • Journalia transkriberer uten beslutningsstøtte og trenger ikke CE-godkjenning

KI i helsevesenet

Journalia følger alltid Helsedirektoratets gjeldende anbefaling. De mest oppdaterte retningslinjene er «Rapport om kvalitetssikring: Bruk av kunstig intelligens i helse- og omsorgstjenesten», publisert 10. januar 2025. Du kan lese hele rapporten her.

Den kunstige intelligensen Journalia benytter seg av lytter, transkriberer i sanntid og oppsummerer konsultasjoner mellom lege og pasient. Journalia tilbyr ikke beslutningsstøtte – kun tale til strukturert tekst, i tråd med det Helsedirektoratet anser som trygt. Journalia krever derfor ikke CE-godkjenning som medisinsk utstyr.

Leger som benytter KI til transkribering må opplyse pasientene ved en plakat på venterommet. Hvis enkelte pasienter har særlig behov for mer informasjon må legen vurdere dette. Last ned plakater til bruk på venterommet her.

Forslag til informasjon

Jeg kommer til å bruke et transkriberingsverktøy som oppsummerer legetimen skriftlig i etterkant. Resultatet er at jeg raskere og mer utfyllende oppdaterer journalen din. Alt er i henhold til norske GDPR-lover og tilgangen er begrenset til meg som din lege. Lydopptak lagres aldri og den skriftlige oppsummeringen slettes alltid permanent innen 48 timer.

KI som løsning på journalføring

Behov

Med opptil 30 konsultasjoner daglig er dokumentasjon en stor del av arbeidshverdagen. Journalia frigjør tid slik at pasientopplevelsen styrkes uten å gå på kompromiss med kvalitet.

Risikovurdering

Innlogging med BankID eller Buypass, sanntidstranskribering, kryptering og automatisk sletting etter 48 timer gjør risikoen lav samtidig som ingen beslutningsstøtte er involvert.

Gevinstvurdering

Kortere ventetid, mer pasientkontakt og mindre kveldsarbeid gir gevinst for både pasient og lege. Tidsbesparelsen overstiger den månedlige kostnaden.

Fagkompetanse

Over 200 leger fra Dr. Dropin har kvalitetssikret løsningen. Tilbakemeldingene har formet et verktøy som styrker den medisinske tryggheten i konsultasjoner.

Personvern i helsevesenet

Når en pasient møter en lege er man i en sårbar posisjon, der man av hensyn til egen helse deler svært sensitive opplysninger med en fagperson man har tillit til.

Å verne om disse opplysningene og sørge for at disse ikke kan bli misbrukt er en del av kontrakten i lege-pasient forholdet.

Journalia følger til en hver tid de høyeste standarder for sikkerhet i tråd med Helsedirektoratets til en hver tid gjeldende anbefalinger. All utvikling av Journalia har skjedd i Norge med fokus på det norske helsevesenet.

BankID og BuyPass brukes til sikker innlogging. Data og transkripsjoner anonymiseres og krypteres slik at kun behandlende lege kan se journalnotatet. Journalia bruker ikke pasientinformasjon til læring, trening av modellen eller varig lagring. Etter kopiering til journalsystemet slettes all data automatisk etter 48 timer.

Medisinsk kvalitet

Ny teknologi skal anvendes med forsiktighet, noe man har hatt stor respekt for ved utviklingen av Journalia. Målet er å forenkle hverdagen for travle og dyktige leger, samt legge til rette for bedre pasientopplevelser der blikket til legen er på pasienten og ikke på en skjerm.

Gjennom samarbeidet med Dr. Dropin har Journalia blitt evaluert av over 200 leger som aktivt har brukt verktøyet i sin hverdag. Dr. Dropins strenge krav til flyt, effektivitet, pasientkontakt og medisinsk treffsikkerhet har spisset Journalia til et verktøy tilpasset hverdagen som fastlege.

Endelig et verktøy som øker kvaliteten på legebesøket. Legene opplever økt tilfredshet i arbeidshverdagen, og pasienten får bedre og mer objektiv dokumentasjon i journalen. For Dr. Dropin ble Journalia en naturlig samarbeidspartner i å skape fremtidens helsetjenester med pasienten i fokus og mer pasientkontakt for legene våre.
Kristoffer Ingebrigtsen, CEO Dr. Dropin

Kvaliteten på det ferdig oppsummerte journalnotatet skal være slik du selv ville skrevet det, med kun journalverdig informasjon. Jo mer du sier høyt underveis i konsultasjonen, jo bedre blir notatet, det kommer pasienten til gode som får mer informasjon. Notatet skal alltid leses gjennom og sikres slik at feil unngås.

Vårt løfte til deg som fastlege

  • Vi skal alltid være skreddersydd for behovene til det norske helsevesenet.
  • Vi skal alltid utvikle Journalia basert på legenes tilbakemeldinger.
  • Vi skal alltid følge gjeldende lovgivning og fremme sikkert personvern.

Anne Marte Ladim – Medisinsk ansvarlig, Journalia

Spørsmål om sikkerhet

Fikk du ikke svar på det du lurte på? Se flere spørsmål og svar

Kontakt oss

Har du spørsmål om sikkerhet eller personvern? Teamet vårt svarer gjerne.